ראש המו"מ של איראן, מוחמד באגר גליבאף, אמר שמיצר הורמוז ינוהל על ידי טהראן, כך דיווחו כלי התקשורת הממלכתיים ביום שלישי, בעקבות שיחות שנועדו לקדם את סיום המלחמה בין ארה"ב וישראל נגד איראן.
לאחר הסבב הראשון של שיחותיהם בשווייץ במטרה לסיים את הסכסוך שעקף את המזרח התיכון, אמרו מתווכים כי ביום שני איראן וארה"ב הסכימו להקים ערוצי תקשורת כדי לשמור על פתיחותו של נתיב השיט החיוני ולסיים את הלחימה בלבנון.
״מיצר הורמוז לעולם לא ישוב למצבו טרום-המלחמה ויינוהל על ידי הרפובליקה האיסלאמית של איראן, בהתאם לדין הבינלאומי״, אמר גליבאף עם שובו מהשיחות, כך לפי IRNA.
בסרטון שפורסם בחשבון הטלגרם של גליבאף אמר שהשיחות באתר הנופש השווייצרי היוקרתי בורגןשטוק הניבו "הישגים טובים".
״לדעתי, למסע הזה היו הישגים טובים, במיוחד בנוגע לדיון על המיצר, לשיחות על לבנון, לשאלת הוויתור על נפט ולנושא שחרור הכספים הקפואים״, אמר.
ארה"ב השעתה ביום שני את הסנקציות על נפט איראני, לאחר שסגן הנשיא J.D. ואנס אמר שטהראן תאפשר לחוקרי הגרעין של האו"ם לחזור למדינה, בעקבות השיחות.
במסגרת ההסכם צפויה טהראן לקבל סוג כלשהו של הקלה בסנקציות מוושינגטון, וכן את הפשרת נכסים שהוקפאו.
״כמובן שאנו סבורים שאנו עדיין בראשית הדרך ויש להמשיך במאמצינו״, הוסיף גליבאף בסרטון.
״מעבר בטוח לאוניות מסחריות"
גליבאף עצר בעומאן, המדינה שחולקת עם איראן את מיצר הורמוז.
נתיב המים, שאיראן סגרה בתחילת המלחמה, נפתח מחדש בשבוע שעבר, לאחר שוושינגטון וטהראן הגיעו להסכמה.
אבל טהראן הודיעה בשבת כי סגרה את המיצר שוב בתגובה למתקפות ישראליות בלבנון.
מאז הסכימו טהראן ווושינגטון להקים קו תקשורת "כדי להמנע מתקריות ואי-הבנות במטרה לאפשר מעבר בטוח לאוניות מסחריות" דרך הנתיב, כך לפי מתווכים קטארים ופקיסטנים.
תנועת הספנות במיצר נמשכה ביום שני בקצב מהיר יותר מאשר לפני ההסכמה בין ארה"ב לאיראן על קיום השיחות לסיום המלחמה, כך לפי חברות מעקב.
מקור: AFP


















