הסבב הראשון של שיחות בין בכירים אמריקאים ואיראנים בשווייץ הסתיים, אמרו המתווכים, לאחר פתיחה מתוחה שהתאפיינה בהודעת טהראן שהיא שוב סגרה את מיצר הורמוז ובחזרת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על איומיו לחדש תקיפות נגד איראן.
הצהרה משותפת של המדינות המתווכות קטאר ופקיסטן ציינה כי ארה"ב ואיראן הסכימו על מפת דרכים להגיע להסכם סופי בתוך 60 יום. שיחות טכניות ימשיכו שאר השבוע באתר הנופש השוויצרי בורגנשטוק, שבבעלות קטאר, לפי ההצהרה שפרסם משרד החוץ הקטארי.
הצדדים הסכימו על מנגנון לסיום הלחימה בלבנון ופתחו קו תקשורת שיסייע להבטיח מעבר בטוח לספנות המסחרית דרך המיצר השנוי במחלוקת, נמסר בהצהרה.
בפוסט ברשתות החברתיות אמר שר החוץ האיראני עבאס אראקצ'י כי ארצו השיגה ויתורים לייצוא נפט ומוצרי פטרוכימיה, שחרור של חלק מנכסים קפואים והשקה של תכנית שיקום ופיתוח לאיראן.
הבית הלבן לא מסר תגובה מיידית כשנשאל האם השיחות הסתיימו כעת.
לפי סוכנות הידיעות החצי־רשמית טסנים, האיראנים אמרו כי תחילת המשא ומתן על נושאי הגרעין דורשת אספקת חלקים נוספים מזכר ההבנות, כולל שחרור נכסים קפואים ומתן ויתורים אמריקאיים המאפשרים יצוא נפט איראני.
בינתיים, אראקצ'י אמר מוקדם ביום שני כי המשא ומתן עם ארה"ב בשווייץ, בתיווך פקיסטן וקטאר, הניב התקדמות משמעותית בכיוון סיום המלחמה בלבנון והקלת הלחץ על כלכלת איראן.
“התיווך הבלתי נלאה של פקיסטן וקטאר הביא להתקדמות גדולה לסיום מלחמת לבנון. ויתורים על יצוא נפט ומוצרי פטרוכימיה, ההסגר הוסר, שוחררו חלק מהנכסים הקפואים ותכנית שיקום ופיתוח גדולה הושקה לאיראן,” אמר אראקצ'י בפלטפורמת X האמריקאית.
“המבחן האמיתי הראשון: מרכז להפחתת המתיחות בלבנון”, אמר אראקצ'י.
“קצת מבולגן”
בהצהרה נפרדת, שר החוץ האיראני הציג את ההתפתחויות הדיפלומטיות כחלק ממאמץ לאומי רחב יותר.
“ממגרש הכדורגל ועד לשולחן המשא ומתן ולשדה הקרב — כל צעד שאנו נוקטים כאיראנים הוא חלק ממאבק רחב יותר: להגן על כבודם ויוקרתם של עמנו היקרים”, אמר.
ההסכם קרא לפתוח מחדש את מיצר הורמוז, נקודת צוואר עבור משלוחי האנרגיה העולמיים, ולסיים את כל העימותים, כולל בלבנון, שם ישראל המשיכה לשגר תקיפות קטלניות.
בשיחות בשווייץ, שבהן נציגים אמריקאים ואיראנים נפגשו בנוכחות מתווכים קטארים, ונס הקטין את ההשפעה של האלימות בלבנון ואמר שהושגה התקדמות לכיוון סיום העימותים שם.
“זה תמיד קצת מבולגן”, אמר.
בחזרה בארה"ב, טראמפ איים לחדש תקיפות נגד איראן אם היא לא תגביל את בעלי בריתה.
“איראן חייבת מיד לעצור את השלוחות המשולמות היטב שלה בלבנון מלהסב צרות”, כתב טראמפ ברשתות החברתיות, בהתייחס כנראה לחיזבאללה. «אם הם לא יעשו זאת, נכבול ונהרוס את איראן בחזרה בחומרה רבה, בדיוק כפי שעשינו בשבוע שעבר, רק חזק יותר!!!”
גם בעוד שטראמפ מאיים על איראן, ונס אמר לעיתונאים שנשיא ארה"ב ביקש “מנו לפתוח דף חדש כדי לשנות את יחסינו עם העם האיראני”.
למרות ההכרזה על הפסקת אש חדשה בלבנון ביום שישי, עד כה לא נרשמה עדות משמעותית לסיום הלחימה שם.
איראן אמרה בשבת כי, בשל כך, היא שוב סגרה את המיצר, שסגירתו במשך כמעט ארבעה חודשים גרמה להפרעה הגדולה ביותר לאספקת האנרגיה העולמית בהיסטוריה.
סוכנות הידיעות פארס של איראן ציטטה מקור צבאי שאמר ביום ראשון כי לא מונפקים היתרים חדשים לאוניות לעבור עד להודעה חדשה.
יום ראשון נראה כיום השקט ביותר בלבנון מזה זמן, ללא דיווחים על אלימות משמעותית עד החשכה, לאחר יומיים של תקיפות כבדות של ישראל.













